FAQ

Frakt & betalning

  1. Du får direkt en orderbekräftelse via mejl.
  2. När vi packat din order får du ett mejl om att din order är färdigbehandlad.
  3. När vi skrivit ut etiketten till ditt paket får du ett mejl med en spårningslänk så du kan följa paketets väg.
  4. Paketet delas ut i din brevlåda om det skickats som Varubrev och det får plats.
  5. Kommer ditt paket till ombud så får du en avisering via sms eller mejl beroende på om du angivit ett mobilnummer eller inte. Någon dag senare får du en brevavisering på papper om du inte löst ut paketet. Paketet ligger hos ombud en vecka innan det går i retur till oss.
  6. Prova kläderna försiktigt när du är ren och inte har använt parfymer eller deodoranter. Då är det inga problem om du skulle behöva returnera något.
  7. Hör av dig inom 14 dagar från att du fått ditt paket om du behöver byta eller returnera något. Fyll isåfall i vårt returformulär så får du instruktioner via mejl.
  8. Vi aktiverar som regel din faktura inom 1-2 veckor men vill du ha den tidigare går det fint att meddela oss via mejl så aktiverar vi den direkt. Vi uppskattar om du hör av dig så fort du kan vid eventuell retur. Har vi inte hunnit aktivera din betalning via Klarna så slipper vi då betala avgiften för köpet till Klarna. En avgift som vi inte får tillbaka vid ånger.
  9. Efter en vecka får du en inbjudan från Reco att lämna ett omdöme. Vi är tacksamma för feedback men om det är något speciellt problem så ber vi dig att meddela oss via mejl först så vi får en chans att ordna det innan du lämnar ett omdöme om oss.

Får du inga mejl så hör av dig så korrigerar vi din mejladress om den blivit fel. Har du valt faktura/delbetalning hos Klarna är det också viktigt att du meddelar din korrekta mejladress till dem så du får din faktura. Vi kan tyvärr inte att ändra adressuppgifter i Klarnas system.

Oftast får du dina varor dagen efter du gjort din beställning eller efter ytterligare en dag om du bor på Gotland eller i norra Sverige (Dalarna och uppåt). Vi skickar som regel alla beställningar inom 0-2 vardagar. Kan brevbäraren inte leverera paketet hem till dig går det till ett ombud och detta kan ta en dag extra.
Du får en föravisering via mejl med en spårningslänk när vi skrivit ut fraktetiketten.
Om paketet ej får plats i din brevlåda/fastighetsbox/brevinkast får du en avisering via sms (om du angivit mobilnummer) eller mejl när du kan hämta paketet hos ett ombud.
För leverans till utlandet är leveranstiden olika lång beroende på mottagarland. Kontakta oss för mer information.

Sista minuten present eller åker du bort? Kontakta oss så svarar vi på om din leverans har en chans att komma fram i tid!

Vi skickar de flesta paket med PostNord Varubrev eller PostNord MyPack. Paketen blir då som regel spårbara hela vägen till mottagaren. När vi skriver ut etiketten skickas ett mejl till mottagaren med en länk för spårning. Du kan också spåra ditt paket med PostNord Appen.
Kontakta oss oss gärna om du behöver hjälp med att spåra ditt paket.

Vi brukar vänta 5-10 dagar med aktivera fakturan ifall kunden hör av sig och vill returnera något direkt. Det brukar upplevas trevligt att få varorna innan fakturan och det blir också billigare för oss vid returer. Vill du ha fakturan tidigare är det bara att kontakta oss så skickar vi den omgående. Fakturan skickas via mejl till mejladressen du angav när du gjorde beställningen.

Meddela oss alltid innan du skickar tillbaka något. Använd vårt returformulär.

Du står själv för returfrakten. Är det en liten lätt vara kan du använda frimärken. Men skickar du spårbart så har du ett bevis på att du verkligen skickat tillbaka varan och du kan du se när vi mottagit returen.

Vi rekommenderar därför att du använder PostNords tjänst ”Skicka Lätt”. Priset är från 51 kr när du väljer leveranssättet ”Brevlåda”.
* köp frakten här, https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort/brev-skicka-latt
* välj avisering till hello@lotuseco.se så går det snabbare för oss att få returen om vi behöver lösa ut det hos ombud
* har du ingen egen skrivare kan du skriva ut fraktsedeln hos ditt serviceställe om du gjort beställningen från din mobil
* hitta ditt närmaste postombud här, https://www.postnord.se/vara-verktyg/sok-brevlada-eller-servicestalle

Det går bra att byta till annan storlek eller färg inom samma modell. Men vill du byta till en helt annan modell behöver du ångra det första plagget och göra en ny beställning. Det är mycket större chans att ett byte inom samma modell blir lyckat. Att byta till annan modell med eventuellt nytt pris försvårar vår administration och försäljningsstatistiken blir inte korrekt.

Våra varor

Vi säljer kläder från flera olika märken som tillverkar kläder i olika länder. Vi har dock inga kläder som är tillverkade i Kina. Se respektive produktsida för produktionsland för specifika produkter. Många av våra kläder är tillverkade i Portugal, Turkiet och Indien. Ofta tillverkas kläderna där bomullen växer och genom att tillverka tyget och sy upp kläderna i samma område minskar transporterna.

GOTS (Global Organic Textile Standard) är en samling regler för produktion av textilier i naturmaterial från odling till slutprodukt. Bl a regleras hur mycket av materialet som behöver vara ekologiskt naturmaterial, vilka kemikalier som får användas, arbetsvillkoren och kvalitén på slutprodukten. Oberoende kontroller görs årligen. Kontentan är att så skonsamma metoder för miljön som möjligt används och att det råder bra villkor för arbetarna. Läs mer om GOTS.

Med väldigt få undantag är alla textilier vi säljer certifierade hela vägen med GOTS. Om du ser GOTS-loggan på produktsidan så är produkten GOTS-certifierad.

Ja, vi är också noga med att även varumärket är GOTS-certifierat. Det är bara då man kan garantera att hela produktionen verkligen är GOTS-certifierad. Står det bara att t ex tyget är GOTS så säger det inget om t ex eventuella tryck på plagget och arbetsvillkoren i fabriken där kläderna sys upp.

Ja, vi är noga med att all ull i våra textilier är certifierad ekologisk med antingen GOTS eller iVN (samma krav som GOTS med några tillägg).
I certifieringarna finns regler kring klippning, foder, utevistelse, behandlingar vid sjukdom, behandling av själva ullen när fåret har blivit klippt osv. Mulesing är förbjudet enligt kraven i certifieringarna.