Kundservice

Kontakta oss

Fyll i formuläret nedan om du vill komma i kontakt med oss via mejl.
Gäller det byte/ånger/reklamation? Använd isåfall vårt returformulär.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Information om hur LotusEco behandlar dina personuppgifter och om dina rättigheter under dataskyddslagstiftningen finns i LotusEcos integritetspolicy.

LotusEco

Hantverkaregatan 7
37135 Karlskrona
Sverige

Vi har inga ordinarie telefontider men vi tar telefonen i mån av tid när vi jobbar på kontoret/lagret. Det brukar gå betydligt snabbare att nå oss via mejl.

0455-23202

Vanliga frågor & svar

Frakt, beställning & betalning

Du kan beställa hur mycket du vill till en fast kostnad av 49 kr för inrikes sändningar.

Vid retur kan du välja att köpa frakten genom oss. Du betalar då den faktiska kostnaden vilket varierar beroende på vikt och volym. T ex är den 47-99 kr för max 2 kg. Över 2kg kostar returfrakten från 115 kr.
Returnerar du hela din order får du den ursprungliga frakten återbetald.

Vi har inte fri frakt och fria returer av flera anledningar.

  • Fri frakt uppmuntrar till ogenomtänkta köp då kunden inte behöver betala något av den kostnad som finns för att skicka varorna fram och tillbaka. Vilket i sin tur leder till dåliga konsekvenser för miljön.
  • Ofta kostar frakten mer än 49 kr och vi står för den överskjutande delen av kostnaden.
  • Vi är ett litet företag utan stora volymer så det skulle inte bli hållbart om vi skulle ta hela fraktkostnaden.
  • Vi har inte höjt vår fraktavgift sedan 2015 även om den blivit dyrare för oss.
  1. Du får direkt en orderbekräftelse via mejl.
  2. När vi packat din order får du ett mejl om att din order är färdigbehandlad.
  3. Mindre paketet delas ut i din brevlåda om det skickats som PostNord Varubrev och det får plats. Får det inte plats lämnas det utanför din dörr. I undantagsfall går det till ombud.
  4. Större paket som skickas som PostNord MyPack Collect går till ombud och du får du en avisering via sms eller mejl beroende på om du angivit ett mobilnummer eller bara mejladress. Någon dag senare får du en brevavisering på papper om du inte löst ut paketet. Paketet ligger hos ombud en vecka innan det går i retur till oss.
  5. Prova kläderna försiktigt när du är ren och inte har använt parfymer eller deodoranter. Då är det inga problem om du skulle behöva returnera något.
  6. Hör av dig inom 14 dagar från att du fått ditt paket om du behöver byta eller returnera något. Fyll isåfall i vårt returformulär så får du instruktioner via mejl.
  7. Vi aktiverar som regel din faktura inom 2-3 veckor men vill du ha den tidigare går det fint att meddela oss via mejl så aktiverar vi den samma dag. Vi uppskattar om du hör av dig så fort du kan vid eventuell retur. Har vi inte hunnit aktivera din betalning via Klarna så slipper vi då betala avgiften för köpet till Klarna. En avgift som vi inte får tillbaka vid retur.
  8. Efter en vecka får du en inbjudan från Reco att lämna ett omdöme. Vi är tacksamma för feedback men om det är något speciellt problem så ber vi dig att meddela oss via mejl först så vi får en chans att ordna det innan du lämnar ett omdöme om oss.

Får du inga mejl så hör av dig så korrigerar vi din mejladress om den blivit fel. Har du valt faktura/delbetalning hos Klarna är det också viktigt att du meddelar din korrekta mejladress till dem så du får din faktura. Vi kan tyvärr inte att ändra adressuppgifter i Klarnas system.

Så länge vi inte hunnit packat din order går det bra att ta bort delar av eller hela din order. Meddela oss via mejl genom att svara på orderbekräftelsen.
Vill du lägga till varor behöver du göra en ny beställning. Har vi inte hunnit packa din order så blir den nya ordern fraktfri. Svara på orderbekräftelsen och meddela oss att du vill lägga till på din order. Får du som svar att vi inte hunnit packa din order kan du välja fraktsättet att hämta i vår lagerbutik som är kostnadsfritt och vi slår ihop ordrarna när vi packar.

Oftast får du dina varor dagen efter du gjort din beställning eller efter ytterligare en dag om du bor på Gotland eller i norra Sverige (Dalarna och uppåt). Vi skickar som regel alla beställningar inom 0-1 vardagar. Kan brevbäraren inte leverera paketet hem till dig går det till ett ombud och detta kan ta en dag extra.
Delas ut inom 1 vardag postnummer: 100 00 – 619 99 och 630 00 – 769 99
Delas ut inom 2 vardagar postnummer: 620 00 – 629 99 och 770 00 – 989 99
Om paketet ej får plats i din brevlåda/fastighetsbox/brevinkast får du en avisering via sms (om du angivit mobilnummer) eller mejl när du kan hämta paketet hos ett ombud.
För leverans till utlandet är leveranstiden olika lång beroende på mottagarland. Kontakta oss för mer information.

Sista minuten present eller åker du bort? Kontakta oss så svarar vi på om din leverans har en chans att komma fram i tid!

Vi skickar våra paket med PostNord Varubrev, PostNord MyPack eller PostNord MyPack Home. Paketen blir då spårbara hela vägen till mottagaren. Du kan också spåra ditt paket med PostNord Appen eller appen Mina Paket.
Kontakta oss oss gärna om du behöver hjälp med att spåra ditt paket.

Vi brukar vänta 2-3 veckor med att aktivera fakturan ifall kunden hör av sig och vill returnera något. Det brukar upplevas trevligt att få varorna innan fakturan och det hjälper också oss att hålla ned priset på våra varor. Vill du ha fakturan tidigare är det bara att kontakta oss så aktiverar vi den samma dag. Fakturan skickas via mejl till mejladressen du angav när du gjorde beställningen. Du kan också se den i Klarna på webben eller i Klarna appen.

Meddela oss alltid innan du skickar tillbaka något. Använd vårt returformulär.

Du står själv för returfrakten. Är det en liten lätt vara kan du använda frimärken. Men skickar du spårbart så har du ett bevis på att du verkligen skickat tillbaka varan och du kan du se när vi mottagit returen.

Alt 1.
Köp retufrakten genom oss till självkostnadspris, 46-99 kr för för upp till 2 kg. För större paket, över 2 kg, kostar returfrakten från 120 kr.

* Du får en QR kod på sms eller mejl som du visar hos ombudet.
* Ombudet skriver ut etiketten åt dig och paketet blir spårbart.
* Vi drar av kostnaden för returen när vi krediterar din vara eller lägger till den vid byte. Kostnaden varierar beroende på vikt och volym. Om du returnerar en mindre del av en större beställning erbjuder vi istället en retursedel via mejl då detta blir mycket mer prisvärt. Denna behöver du isåfall kunna skriva ut själv.
* Hitta ditt närmaste PostNord Serviceställe.

Alt 2.
Ordna returfrakten själv, t ex via PostNords tjänst ”Skicka Direkt”. Priset är från 58 kr när du väljer leveranssättet ”Hem”.
* Köp frakten via Skicka Direkt. Kostnaden varierar beroende på vikt och volym.
* Välj avisering till hello@lotuseco.se så går det snabbare för oss att få returen om vi behöver lösa ut det hos ombud
* Har du ingen egen skrivare kan du skriva ut fraktsedeln hos ditt serviceställe om du gjort beställningen från din mobil.
* Hitta ditt närmaste PostNord Serviceställe.

Det går bra att byta till annan storlek eller färg inom samma modell. Men vill du byta till en annan modell behöver du ångra det första plagget och göra en ny beställning. Det är mycket större chans att ett byte inom samma modell blir lyckat. Att byta till annan modell med eventuellt nytt pris försvårar vår administration och det är större risk att något blir fel i kommunikationen.
Använd vårt returformulär om du vill byta.

Kläder som returneras till oss pga ånger eller byte går alltid tillbaka till vårt lager. Om något plagg behöver strykas eller ångas gör vi det själva. En del företag skickar plaggen till låglöneländer för restaurering för att sedan skickas tillbaka till företagets lager i Sverige. Detta skapar många onödiga transporter. Det har också framkommit att många företag slänger returnerade varor pga det är billigare än att sälja dem på nytt. Så jobbar dock inte vi. Det vore ett hån mot miljön och alla människor som jobbat med att ta fram plaggen. Alla kläder vi säljer är GOTS-märkta, ekologiska och schysst producerade. Det är ett dyrare sätt att producera eftersom man inte tar genvägar och inte låter miljön och/eller arbetarna betala genom för låga löner och dåliga arbetsvillkor. Men det är också ett incitament för oss att sälja plagget på nytt då vi har betydligt lägre marginaler än de som producerar oekologiskt.
I de få fall vi får reklamationer försöker vi i första hand laga plagget eller kompensera kunden om de själva kan laga det. Går det inte att laga skänker vi det till textilkonstnärer eller hantverkare som skapar nya produkter av dem. I princip inga varor har gått till spillo sedan vi startade företaget 2009.

Om det står ”påfyllnadsprodukt” under ”Övrigt” på produktsidan kan vi oftast fylla på vårt lager. Kontakta oss i så fall, så meddelar vi dig när varan förväntas vara tillgänglig igen. Klicka på ”Ställ en fråga om denna produkt” längst ned på produktsidan.
Andra produkter tillhör kollektioner som oftast endast tillverkas en säsong, och det är vanligtvis inte möjligt för oss att fylla på. Vi gör förbeställningar långt i förväg från våra tillverkares kollektioner, vilka produceras endast i den mängd som beställts från olika återförsäljare. Detta bidrar till att minimera svinn hos tillverkarna.

Så länge vi inte svarat på ditt omdöme kan du ändra texten och betyget. T ex om vi löser ett problem du haft så uppskattar vi om du uppdaterar ditt omdöme.

Om du inte har inloggningsuppgifter på Reco sedan tidigare:

  1. Klicka här för att begära ett nytt lösenord.
  2. Klicka på länken du får från Reco i din mejlbox.
  3. Sätt ett nytt lösenord.

Nu kan du logga in på Reco och ändra ditt omdöme.

Våra varor

Vi säljer kläder från flera olika märken som tillverkar kläder i olika länder. Vi har dock inga kläder som är tillverkade i Kina. Se respektive produktsida för produktionsland för specifika produkter. Många av våra kläder är tillverkade i Portugal, Turkiet och Indien. Ofta tillverkas kläderna där bomullen växer och genom att tillverka tyget och sy upp kläderna i samma område minskar transporterna.

GOTS (Global Organic Textile Standard) är en samling regler för produktion av textilier i naturmaterial från odling till slutprodukt. Bl a regleras hur mycket av materialet som behöver vara ekologiskt naturmaterial, vilka kemikalier som får användas, arbetsvillkoren och kvalitén på slutprodukten. Oberoende kontroller görs årligen. Kontentan är att så skonsamma metoder för miljön som möjligt används och att det råder bra villkor för arbetarna. Läs mer om GOTS.

Med väldigt få undantag är alla textilier vi säljer certifierade hela vägen med GOTS. Om du ser GOTS-loggan på produktsidan så är produkten GOTS-certifierad.

Ja, vi är också noga med att även varumärket är GOTS-certifierat. Det är bara då man kan garantera att hela produktionen verkligen är GOTS-certifierad. Står det bara att t ex tyget är GOTS så säger det inget om t ex eventuella tryck på plagget och arbetsvillkoren i fabriken där kläderna sys upp.

Ja, vi är noga med att all ull i våra textilier är certifierad ekologisk med antingen GOTS eller iVN (samma krav som GOTS med några tillägg).
I certifieringarna finns regler kring klippning, foder, utevistelse, behandlingar vid sjukdom, behandling av själva ullen när fåret har blivit klippt osv. Mulesing är förbjudet enligt kraven i certifieringarna.

Nej, våra kläder innehåller inte PFAS. Vi säljer endast GOTS-certifierade kläder och PFAS är strikt förbjudet enligt GOTS-standarden. Detta gäller även för våra väskor och ryggsäckar, som inte är behandlade med några kemikalier eller impregneringar.

Övrigt

Ja, vi är stödföretag till Naturskyddsföreningen och har skänkt 10.000 kr per år sedan 2017 till Naturskyddsföreningens arbete för att minska giftiga kemikalier i vardagen. Vi har också vid några tillfällen skänkt pengar till Naturskyddsföreningens kampanj Operation: Rädda bina och skänkt pengar som företagsgåva vid jul. Vi är superglada att vi har möjlighet att stötta deras fina arbete! Se Naturskyddsföreningens tack-sida till stödföretag.

Nej, vi stödjer inte Barncancerfonden. Vi anlitar företaget Reco för att få oberoende omdömen från våra kunder och Reco skänker pengar till Barncancerfonden. Vi hade hellre sett att de skänkt pengar till Naturskyddsföreningen vilket vi meddelat Reco ett antal ggr. Tyvärr kan vi inte ändra på vem Reco skänker pengar till och oberoende omdömen är viktiga för oss. Reco säger att de pratat om att deras kunder skall kunna välja stödföretag men det är tyvärr inte något de infört än.